Rapport Bynder benoemd tot een leider in the Forrester Wave™: Digital Asset Management Systems, Q1 2024

Bekijk het rapport

Definitie: Kosten van klantacquisitie

Wat zijn de kosten voor klantacquisitie?

Klantacquisitiekosten zijn de kosten die een bedrijf moet uitgeven om een nieuwe klant te werven. Klantacquisitiekosten, ook wel CAC (Customer Acquisition Costs) genoemd, worden steeds meer gebruikt om de prestaties en ROI van digitale marketingactiviteiten zoals pay per click (PPC) campagnes en banner reclame te meten.

Inzicht in de kosten van klantacquisitie is belangrijk omdat het marketeers helpt hun inspanningen te richten op de goed presterende content, messaging en kanalen die meer conversie zullen opleveren en merkbekendheid en klantentrouw zullen opbouwen.

Lees ook onze blog: Hoe digital asset management helpt bij klantenmarketing.

Kosten voor klantacquisitie kunnen een aantal componenten en activiteiten omvatten, waaronder:

  • Reclamekosten
  • Kosten van je marketing- en salesteam en ander personeel; salarissen, extra bureaukosten, consultants, enz.
  • Kosten in verband met de productie en publicatie van content, technische kosten waaronder platforms, software, enz.
  • Voorraadbeheer, b.v. de kosten die je maakt voor het opslaan of beheren van je producten of diensten.

Hoe je jouw klantacquisitiekosten uitrekent

Je kunt de kosten van klantacquisitie berekenen met deze formule:

Kosten van klantacquisitie = Kosten van sales en marketing gedeeld door het aantal nieuw verworven klanten.

Voorbeeld:

Een onafhankelijke kledingwinkel besteedt €10.000 aan marketing, €5.000 aan sales en verwerft 200 nieuwe klanten. De klantacquisitiekosten van het bedrijf zijn dus:

CAC = (€10,000 + €5,000) ÷ 200 = €15,000 ÷ 200 = €75

Uiteraard zijn de kosten van klantenwerving afhankelijk van de aard van je bedrijf, wat je verkoopt, trends en het typische gedrag van jouw klanten. Sommige merken zullen bijvoorbeeld een langere verkoopcyclus hebben, en andere hebben weer een hogere aankoopwaarde of klantlevensduur.

Met al deze dingen moet rekening gehouden worden bij het analyseren van je klantacquisitiekosten. Zo ben je zeker van een optimale ROI en beter inzicht in jouw markt en jouw klant.